PN-PT: 10-16 tel: 887 4444 22

Zbilansowana dieta - zasady

Zbilansowana dieta - zasady

Jaka powinna być dieta? Oczywiście zdrowa i zbilansowana. Zrównoważona dieta to również taka dieta, która uwzględnia odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych takich jak: białko, tłuszcz, węglowodany, a także witaminy i składniki mineralne.
Jaka powinna być dieta? Oczywiście zdrowa i zrównoważona. Zbilansowana dieta to również taka dieta, która uwzględnia odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych takich jak: białko, tłuszcz, węglowodany, a także witaminy i składniki mineralne. Zdrowa dieta stanowi podstawę prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i jest bezterminowa.

Stawiając na zbilansowaną dietę, powinniśmy jednocześnie znaleźć równowagę pomiędzy codzienną aktywnością, a ilością dostarczanych kalorii. Jest to niezbędne do utrzymania odpowiedniego bilansu energetycznego. Zbilansowana dieta, powinna być również układana w sposób indywidualny, w stosunku do własnych potrzeb i w oparciu do piramidę zdrowego żywienia. Z tego też powodu, inaczej będzie skomponowana zbilansowana dieta dla osób chorych, posiadających odmienne niż osoby zdrowe zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze.

Zasady zbilansowanej diety

Jeśli chcemy wprowadzić zbilansowany sposób odżywiania, powinniśmy pamiętać o wytycznych, które pomogą nam zadbać o zdrowie, prawidłową masę ciała i figurę.
  • spożywanie 4-5 posiłków dziennie, z uwzględnieniem ok 3 godzinnych odstępów pomiędzy nimi,
  • picie co najmniej 1,5 l wody dziennie,
  • unikanie słodzonych i gazowanych napojów,
  • wykluczenie ze swojego jadłospisu żywności przetworzonej, gotowych dań, fast foodów,
  • przygotowywanie posiłków samodzielnie w domu lub korzystanie z usług cateringu dietetycznego,
  • dodawanie do posiłków warzyw lub owoców,
  • wyeliminowanie niezdrowych przekąsek w postaci słodyczy, chipsów itp. i zastąpmy je zdrowymi przekąskami np. orzechami,
  • ograniczenie spożywania soli i zastąpienie jej w kuchni rozmaitymi ziołami i przyprawami,
  • zadbanie o to, by posiłki były różnorodne, kolorowe i apetyczne,
  • unikanie monotonii,
  • ograniczenie lub całkowite wykluczenie cukru stołowego,
  • unikanie tłustych rodzajów mięs,
  • spożywanie zdrowych tłuszczy, takich jak: ryby morskie, olej rzepakowy, kukurydziany, słonecznikowy, sojowy,
  • wzbogacenie jadłospisu o produkty bogate w błonnik,
  • zachowanie umiaru w spożywaniu alkoholu.
Zasad zbilansowanej diety jest dużo, jednak przestrzeganie ich pomoże nam w ukształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. Nasze zdrowie znacząco się poprawi i uda nam się pozbyć nadprogramowych kilogramów lub poprawić wygląd sylwetki. Poza przestrzeganiem zasad diety, bardzo ważnym aspektem jest również zrezygnowanie z nałogów oraz wprowadzenie do swojego planu dnia aktywności fizycznej. Postawmy więc na marsz lub szybki spacer, a jeśli mamy możliwość i więcej siły – warto zdecydować się na basen, fitness lub ćwiczenia na siłowni.

Początki diety bywają trudne, zwłaszcza, że są związane z ważeniem i przeliczaniem składników odżywczych. Po kilku tygodniach, z całą pewnością przygotowywanie zdrowych i zbilansowanych posiłków stanie się o wiele łatwiejsze i szybsze. Ważne jest to, by poznać potrzeby własnego organizmu i odżywiać się z pełną świadomością.
powrót

KONTAKT

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami za pomocą formularza poniżej. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.