PN-PT: 10-16 tel: 887 4444 22

Dieta dla osób aktywnych fizycznie - co jeść?

Dieta dla osób aktywnych fizycznie - co jeść?

Tuż obok diety, najważniejszą częścią zdrowego stylu życia jest niewątpliwie aktywność fizyczna. Ruch korzystnie wpływa nie tylko na utrzymanie smukłej sylwetki czy zrzucenie nadprogramowych kilogramów, ale także reguluje ciśnienie krwi oraz obniża poziom cholesterolu.
Tuż obok diety, najważniejszą częścią zdrowego stylu życia jest niewątpliwie aktywność fizyczna. Ruch korzystnie wpływa nie tylko na utrzymanie smukłej sylwetki czy zrzucenie nadprogramowych kilogramów, ale także reguluje ciśnienie krwi oraz obniża poziom cholesterolu. Systematyczny wysiłek fizyczny stanowi znakomite lekarstwo na wszelkie dolegliwości. Poprawia nasze samopoczucie i dostarcza dużą dawkę energii na cały dzień. Trzeba jednak pamiętać o tym, że każdy dobrze zaplanowany trening musi współgrać z odpowiednio dostosowaną dietą. Jakość naszych posiłków, które spożywamy przed i po posiłku odgrywa kluczowe znaczenie, ponieważ to one wpływają na wydajność naszych treningów i na szybką oraz efektywną regenerację mięśni po danej aktywności.

Jak powinna wyglądać dieta osób aktywnych fizycznie?

W przypadku, gdy regularnie uprawiamy sport, wzrasta nasze zapotrzebowanie zarówno na energię jak i na składniki odżywcze. Nasz metabolizm ulega znacznemu przyspieszeniu, a obecność wody w naszym organizmie znacząco spada. Konsekwencją tego procesu jest także utrata sporej ilości elektrolitów i składników mineralnych. Nasze potrzeby żywieniowe uzależnione są głównie od rodzaju uprawianego sportu i od intensywności treningu. Dieta w tym czasie, powinna być najważniejszym aspektem, który poprawi stan naszego organizmu i będzie uzupełniać się z aktywnością fizyczną. Dobrze, by dieta dla osób aktywnych fizycznie była prawidłowo zbilansowana. Naszym sukcesem okaże się również regularność spożywanych posiłków. Odpowiednio ułożony jadłospis musi odpowiadać wszelkim potrzebom naszego organizmu. Jeśli nie wiemy jak dobrze ułożyć menu, któremu będą towarzyszyć intensywne treningi, warto skonsultować się z dietetykiem, który pomoże nam ułożyć optymalny plan żywieniowy.

Jaki posiłek wybrać przed treningiem?

Zadaniem posiłku, który spożyjemy przed treningiem jest zgromadzenie wystarczających zapasów energii, które zostaną wykorzystane podczas uprawiania danej aktywności fizycznej. Nasze danie musi być lekkostrawne, uwzględniające źródło białka. Powinno się także cechować niskim lub średnim indeksem glikemicznym. Najlepszym rozwiązaniem będzie spożycie posiłku na 2-3 godziny przed treningiem. Co powinny zawierać posiłki spożywane przed treningiem? Dania, które wybierzemy przed treningiem, mogą stanowić chude mięso, pełnoziarniste produkty zbożowe, a także duża ilość warzyw. Gdy nasz trening ma odbyć się rano, można postawić na sałatkę warzywną z makaronem z łososiem, płatki owsiane z jogurtem czy też owsiankę na mleku, wzbogaconą orzechami i owocami. Po południu warto postawić na rybę z warzywami i ryżem lub na pełnoziarnisty makaron, któremu również będą towarzyszyć warzywa i mięso.

Jaki posiłek wybrać po treningu?

Gdy nasz trening dobiegnie końca, trzeba uzupełnić zapasy zużytego glikogenu i przygotować mięśnie do kolejnego ruchu. Produkty jakie są zalecane w tym czasie to te o wysokim indeksie glikemicznym. Spożycie naszego posiłku po treningu, powinno odbywać się tuz po nim, w odstępie 15-30 min po jego zakończeniu. Zapady glikogenu najlepiej są uzupełniane przez połączenie białka i węglowodanów. Możemy postawić np. na suszone lub świeże owoce.
Pamiętajmy jedno – dieta dla osób aktywnych fizycznych powinna opierać się na zasadach zdrowego odżywiania. Ze względu na to, że im więcej ćwiczymy, tym więcej wody i elektrolitów tracimy, nieodłącznym elementem każdego treningu musi być odpowiednie nawodnienie organizmu. Wybierajmy odpowiednie i przemyślane produkty do spożycia przed i po treningu. Jeśli nie do końca wiemy co będzie najlepiej pasować do aktywnego stylu życia, skorzystajmy z pomocy dietetyka lub cateringu dietetycznego, który po wcześniejszej konsultacji z dietetykiem ułoży nam cały jadłospis i dostarczy pod wcześniej wskazany adres.
powrót

KONTAKT

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami za pomocą formularza poniżej. Z przyjemnością odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.